הלכות ומנהגי חול המועד פסח

הרב ועקנין נפתלי בהלכות ומנהגי חול המועד פסח

הלכות ומנהגי חול המועד פסח

ב״ה עש״ק חול המועד פסח תש״פ

הלכות ומנהגי חול המועד
מתוך הספר ״וביום שמחתכם ומועדכם״ מאת הרב נפתלי ועקנין.

קדושת המועד
א. ימי חול המועד נקראים בתורה "מקראי קודש" וחלה עליהם קדושת המועדים. וימים אלו אסורים במלאכה כדי שלא יהיו כשאר ימות החול.
ב. יש לכבד את ימי חול המועד בלבוש נאה ובמאכל ומשתה ולשמוח בהם. לא ינהג בהם כימי חול כדי לא להיות ח"ו בכלל "המבזה את המועדות" שחכמים הפליגו בעונשו. נאמר בתלמוד ירושלמי שסיבת איסור מלאכה במועד היא "כדי שיהיו אוכלים ושותים, שמחים ויגעים בתורה".
ג. מצווה מן התורה לשמוח בחול המועד שנאמר "ושמחת בחגך". והשמחה היא בבשר ויין.
המלאכות המותרות
ד. יש מלאכות שמותרות במועד, והן:
1) מעשה הדיוט – מלאכה פשוטה שאינה דורשת מקצועיות. כגון: נסיעה, הדלקת חשמל וכדומה.
2) כאשר עושה את המלאכה בשינוי מכפי שרגיל לעשותה.
3) אם עושה את המלאכה לצורך אוכל נפש,  מותר לעשותה במועד אפילו אם יש בה טורח גדול ומעשה אומן. לכן ולעשות את כל המלאכות הנדרשות להכנה לאכילה.
4) מלאכה לצורך המועד היינו מלאכה שיש לאדם הנאה ממנה במועד, אף אם היא לא לצורך אוכל נפש - מותרת.
5) דבר האבד - מלאכה שאם לא יעשנה בחול המועד ייגרם לו הפסד (ואינה ניתנת לדיחוי), נקראת "דבר האבד" ומותר לעשותה בחול המועד אף ללא שינוי. כגון אם יש לו סחורה שלאחר חול המועד תוזל אם לא ימכור אותה, מותר למוכרה בחול המועד.
ה. צרכי רבים - כגון תיקון דרכים, מקוואות, ניקוז מים, תיקון מעליות וכדומה, אפילו יש בהם טרחה יתירה, מותרים לצורך המועד.
ו. לצורך מצווה התירו רק מעשה הדיוט ולא מעשה אומן ולכן אסור לתפור בגדים לתינוק עבור הברית ואסור לבנות ואף לצבוע בית הכנסת.
ז. שכיר שאם לא יופיע לעבודה בחול המועד, הדבר עלול לגרום לפיטוריו, מותר לו לעבוד, אך צריך להשתדל (במידת האפשר) לקבוע את ימי החופשה השנתיים המגיעים לו לחול המועד כדי שלא יצטרך לעבוד במועד.
מסחר
ח. מסחר שאינו לצורך המועד אסור בחול המועד ורק באופן שאם לא ימכור את הסחורה יפסיד מהקרן - מותר, אך אם המכירה היא רק לצורך רווח אסור.
ט. עריכת קניות מותרת רק לצורך החג. אך אם בימי המועד מזדמנת הזדמנות חד פעמית שלא חוזרת על עצמה, כגון יריד או תערוכה או מבצע מיוחד שלא יהיו אחר החג - מותר לקנות בהם.
פעולות בנקאיות
י. פעולות בנקאיות מותרות רק לצורך המועד כגון משיכת כספים לצורך החג. 
כיבוס, גיהוץ, תפירה  
יא. אסור לכבס אפילו לצורך המועד אך בגדי תינוקות שמתלכלכים הרבה מותר לכבסם, וכן ממחטות אף, גרביים ולבנים לנוהגים להחליפם כל יום והתלכלכו - מותר לכבסם. ויש מתירים לכבס גם מגבות מטבח וכן מגבות גוף שמתלכלכות הרבה ויש מחמירים בזה. אם נפל כתם בבגדו, אפשר לנקותו על ידי חומר ניקוי.
יב. גיהוץ וצחצוח נעלים מותרים בחול המועד.
יג. אסור לתפור או לתקן בגדים במועד. ואם נפל או נקרע כפתור מבגד שלובש ביום טוב, מותר לתופרו בשינוי (לא בדרך המקובלת) , אך תיקון אומנותי אסור.
יד. ניקיון רגיל של הבית מותר, אך לא יעשה ניקיון יסודי שנעשה לעיתים רחוקות. פשט המנהג להתיר את שטיפת הבית בחול המועד. ויש המחמירים בזה.
תספורת וגילוח
טו. *אסור להסתפר ולהתגלח בימי חול המועד* אף אם נאנס ולא גילח לפני המועד ולקצץ את השפם מותר . ואף למוהל ואבי הבן אסור להסתפר. גזיזת ציפורנים מותרת למנהג הספרדים ולמנהג האשכנזים אסור. ואם קוצץ את הצפורנים בידיו או בשיניו מותר אף לאשכנזים.
כתיבה
טז. *אסור לכתוב אפילו אות אחת במועד* ואפילו להגיה אות אחת בספר תורה אסור. אם הכתיבה נעשית לצורך רבים, נהגו להקל בכתב של היום שאינו מעשה אומן.
ד. באופנים שמותר לכתוב, מותר אף ללא שינוי. דברים אסורים בכתיבה אסורים אף בשינוי.

בברכת שבת שלום
ומועדים לשמחה
הרב  נפתלי ועקנין
רב שכונת בן גוריון ונאות יצחק לוד